Denný poriadok
DENNÝ PORIADOK V MŠ
V čase od 06.30 hod. - 12.15 hod.:
- hry a činnosti podľa výberu detí
- zdravotné cvičenie
- činnosti zabezpečujúce životosprávu - hygiena, desiata
- vzdelávacie aktivity
- pobyt vonku
- činnosti zabezpečujúce životosprávu - hygiena, obed
V čase od 12.15 hod. - 16.00 hod.:
- činnosti zabezpečujúce životosprávu - čistenie zubov, príprava na odpočinok
- odpočinok
- činnosti zabezpečujúce životosprávu - obliekanie, hygiena, olovrant
- vzdelávacie aktivity
- hry a činnosti podľa výberu detí
Čas podávania jedla:
- 08.15 - 08.35 hod.: desiata
- 11.15 - 12.15 hod.: obed
- 14.10 - 14.30 hod.: olovrant
DENNÝ PORIADOK
–je rozvrh účelne usporiadaných činnosti primeraných veku, stupňa a druhu školy. Je to súhrn noriem, podľa ktorých sa organizuje život detí v materskej škole. Má rešpektovať vekové a individuálne osobitosti dieťaťa. Vymedzuje striedanie činnosti, ktoré sa týkajú životosprávy a ďalších činnosti, ktoré zabezpečujú plynulý holistický /globálny/ rozvoj dieťaťa. Miera zaťaženia určitou činnosťou musí byť primeraná detskému organizmu, požiadavky navodené takou formou, aby vzbudzovali záujem dieťaťa o činnosť, aby úlohy boli náročné, ale pritom zrozumiteľné a zvládnuteľné.
Denný poriadok obsahuje organizačné formy dňa:
• Hry a hrové činnosti podľa výberu detí
• Zdravotné cvičenia
• Pobyt vonku
• Odpočinok
• Činnosti zabezpečujúce životosprávu
• Vzdelávacie aktivity
Hry a hrové činnosti podľa výberu detí:
Sú spontánne, alebo učiteľkou navodzované hry, a hrové aktivity detí. Ich súčasťou môže byť aj vopred naplánovaná edukačná aktivita. Hry a hrové činnosti sa môžu v priebehu dňa opakovať niekoľko krát /2,3,/ Ak majú hrové činnosti dieťa rozvíjať, musia byť obsažné a rozmanité..V organizačnej forme sú zastúpené symbolické /námetové/, konštruktívne, zážitkové - dramatizujúce. Osobité sú hry s pravidlami, ktoré sa zaraďujeme frekventovanejšie do edukačnej aktivity, alebo do pobytu vonku.
Zdravotné cvičenia:
Keďže k zdravému vývinu dieťaťa nestačí len spontánny pohyb, zaraďujeme sem aj zdravotné cviky, ktoré zabezpečia dôsledný rozvoj pohybového aparátu a vyvážené posilňovanie všetkých svalových skupín. S deťmi staršími, ako 5rokov používame telovýchovnú terminológiu. Pravidelné telovýchovné aktivity majú u dieťaťa preventívny účinok. Realizujeme ich každý deň. Priaznivo podnecujú nielen telesný, ale aj duševný rozvoj.
Pobyt vonku:
Obsahuje pohybové aktivity detí, v rámci školského dvora, alebo vychádzky. Zaraďujeme tu aj edukačnú aktivitu. Realizuje sa každý deň. Výnimkou, kedy sa nemusí pobyt vonku uskutočniť, je silný dážď, /nie mrholenie/,silný nárazový vietor, prudké mrazivé počasie.
Činnosti zabezpečujúce životosprávu:
Realizujeme ich vždy v pevne stanovenom čase. Dodržiavame trojhodinový interval medzi jedlami. Pozornosť venujeme stolovaniu, úprave prostredia, pokojnej atmosfére v jedálni. Uplatňujeme individuálny láskavý prístup k dieťaťu. Vytvárame u detí návyk umývania rúk pred každým jedlom, po každom použití toalety, po každom znečistení rúk.
Odpočinok: spánok
Vzdelávcie aktivity - dopoludňajšie a popoludňajšie cielené aktivity:
Je dôležitá, zmysluplná, cieľavedomá a systematická, konkrétna výchovno-vzdelávacia činnosť podľa Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materskjých školách sa realizuje prostredníctvom organizačnej formy. Realizuje sa:
- v skupine detí
- frontálne, so všetkými prítomnými deťmi
- individuálne
Vzdelávacie aktivity sú založené na aktívnej účasti dieťaťa, na vnímaní všetkými zmyslami, na interaktívnom a zážitkovom učení. Školský vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v MŠ obmedzuje odovzdávanie hotových poznatkov deťom a poúčanie detí. Každé dieťa dostane šancu pomáhať, plánovať, navrhovať jednotlivé aktivity, používať pomôcky a tým sa podieľať na vlastnom osobnostnom rozvoji. Všetky organizačné formy denného poriadku sú po pedagogicko-psychologickej stránke rovnocenné. Nie je správne, ak sa preceňuje jedna z nich, pretože všetky majú vplyv na rozvoj osobnosti dieťaťa vo všetkých vzdelávacích oblastiach.